Skaters: Influencers dřív, než to bylo cool

KATEGORIE / marketing, úvahy Honza Kotlář Srpen 11, 2019

Dneska jsem byl po dlouhé době na skejtových závodech v novém havířovském skateparku (BIG UP, bando, velká Amerika), kde si to rozdávala banda v rámci akce Vans Shop Riot, čili battlu týmů jednotlivých skateshopů.

Úroveň se od doby, kdy jsem stál naposled na prkně, zvedla asi o 1000 %, a triky, které kdysi dávali Basta Salabanzi a Aarto Saari, teď dává kdejaký prcek s hrdým tátou fandícím za plotkem. Podívaná skvělá, o tom žádná.

Když jsem viděl tyhle kluky jezdící v týmových tričkách jednotlivých shopů, donutilo mě to zapřemýšlet nad systémem a rozdíly tohohle lokálního “marketingu” a dnešního fenoménu influencers. Tím spíš, že hlavní hvězdou dne byl známý rider Maxim Habanec, který jezdí snad za všechny in a cool značky současnosti. Ve finále pořádně nabil hubu a vyplivl i pár zubů, jinak ale zajel krásně na druhý flek.

Stav kdysi: Umíš, dostaneš

Dříve fungovala férová posloupnost:


umíš jezdit > všimnou si tě lidi z shopu > dostaneš vybavení / prachy a reprezentuješ na ulici a na závodech

Podporu v tomhle systému dostávají talentovaní jedinci, kteří strávili dlouhé dny tréninkem a budováním skillu. Borci, kteří jsou ve svém oboru na špičce a sponzoring si plně zaslouží. Vidina sponzoringu žene ostatní dopředu, chtějí se zlepšovat a celková úroveň se posouvá nahoru.

Bavíme se tu o budování povědomí značky odspodu, přes skutečné srdcaře, kteří prezentují firmu svému okolí v nejlepším světle.

Stav teď: Máš followers, dostaneš

Dnes nejde o skill, ale o počet followers, který můžeš získat mnoha pofidérními způsoby a líbivými příspěvky ve feedu. Následuje smršť firem nabízejících produkty všech kategorií k promu. Je to prostě forma obživy. Celebritismus v malé, střední i velké míře.

Nemůžu si pomoct, ale mít firmu s produkty, rozhodně si vyberu pro podporu někoho, o kom vím, že tvrdě makal, než někoho, komu jeho pozici v online komunitě tolik nevěřím. Kdo to dělá jen kvůli konverzím a penězům, ten je pro komunitu málo platný. Jde o promo „ze shora“, kdy se vezeme na vlně počtu followers, kteří jsou hlavním motivátorem ke spolupráci, ne tak osobnost influencera samotného (samozřejmě čest značkám, které si vybírají ty „skutečné“).

A právě tahle čistota skaterů, bikerů, snowboarďáků a dalších sportovců, kteří čerpají podporu značek a jdou za svým snem mi prostě přijde zasloužená. Škoda, že se vyrojilo tolik influencers, kteří si nezaslouží ani produkty, ani pozornost, a přitom se jim dostává obojího.

 

Můj message: Stop Making Stupid&Fake People Famous

 

Necpěte produkty influencerům, kteří dělají influencer marketing pro obživu. Tím nikomu neprospějete. Podporujte lidi, kteří za to doopravdy stojí.

Líbilo se? Sdílejte!
FacebookTwitterGoogle+LinkedIn